CONTOH MAKALAH PERMASALAHAN ANTARA SYURA DAN DEMOKRASI | TEORI PENDIDIKAN


MAKALAH

PERMASALAHAN ANTARASYURA DAN DEMOKRASI
Guru mata pelajaranust , taimullah as-sabiq S ,Th ,I




Di Tulis ku : jamalulhaq

SMA PLUS MUALLIMINPESANTREN PERSIS 182  KABUPATENTASIKMALAYA
JALAN LAYANG RAJAPOLAH




A.     PENGERTIAN SYURA
Apa itusyura ?
Menurutpengertian bahasa syura masdar kata dasar dari kata syaawara , syura menurutbahasa memiliki banyak maknanya , menurut ibnu manzhur dalam lisan al- arab ,jilid II hal. 379- 381 pada pasal sya- waa- ra , makna syura antara lain yaitu maknanyamengambil madu dari sarangnya.
            Adapun pengertian syariat yang didasarkan nash- nash al-qur’an dan as-sunnah yaitu adalah mengambil pendapatdari orang yang diajak musyawarah.
Taqiyuddinan- nabhani mengatakan bahwa syura dilakukan oleh setiap amier (pemimpin)terhadap orang orang yang dipinpinnya atau oleh orang yang mempunyai kewenangan
Syura jugaapat ilakukan antara suami an istri misalnya untuk memusyawarahkan penyapihan anakmereka ( QS , al- aaqarah 233 ). Alam system khalifah syura secaraf kelemagaanformal ilaksanakan alam majlis ummatyang merupakan lemaga wakil-wakil ummatalam musyawarah an muhasaah ( pengawasan ) terhaap khaliafah.
            Hukum melaksanakan syura menurut abdulqadim zallum adalah mandub , bukan wajib ini sejaman para ahli tafsirterkemukaka yang menyatakan perintah allah swt kepada rasulullah untukmelakukan syura di jelaskan dalam al-qur’an surat ali imran ayat 159 adalahperintah mandub bukan perintah wajib.
Meskipun adatuntutan ( thalab ) dari al-qur’an untuk melakukan syura misalnya dalam frasa“wa syaawirhum fil amri’ (bermusyawarahlah kamu dalam urusan itu ) QS ALI IMRAN159.
            Siapa yang berhak melakukan syuraitu ?
Sesungguhnyasyura adalah hak kaum muslimin semata artinya pihak pemegang kewenangan sepertikhalifah ketika meminta atau mengambil pendapat ia tidak langgsung mengambilkeputusan kecuali kesepakatan dari kaum muslimin , tgas nya syura adalah prosespengambilan pendapat  yang khusus dikalngan internal sesame orang islam. Tdak bolah dalam syura mengambil pendapatdari kalangan kafir , meskipun boleh itu adalah ( jai’iz )  kekhusuan syura hanya untuk kaum muslimin ditunjukan misalnya dalam firman allah SWT : maka di sebabkan rahmat dari allahlah kamu berlaku lemat lembut terhadap mereka sekiranya kamu bersikap keraslagi berhati kasar , tuntunlah mereka menjauhkan diri dari sekelilingmu. Karnaitu maafkan lah mereka mohonkaa-nlah ampunan bagi mereka  dan bermusyawahlan dengan mereka … ( QS aliimran 159 )

            PERBEDAANANTARA SISTEM SYURA DENGAN SISTEM DEMOKRASI
Apakah sama antara pemilihan menggunakansystem syura dengan demokrasi ?
Dalam system demokrasi suara mayoritaslah yangmenjadi penentu segala bidang permasalahan. Sedangkan dalam system syurasebaliknya criteria yang di ambil adalah tergantung pada permasalahannya yangdi musyawarahkan.
Pada masalah penentuan hokum syura criterianyatidak tergantung pada pendapat mayoritas atau minoritas melainkan pada nashnash al qur’an dan sunnah
Dari Segi Depenisinya
Demokrasi ituberasal Dari kata  demos dan cratos yangbermaksud kuasa rakyat. Demokrasi bererti manusialah yang menggubalundang-undang atau manusialah yang menjadi legislator. Idea demokrasi inidipelopori oleh para pemikir Greek yang ingin mencari penyelesaian bagi urusankehidupan seharian mereka. Ia kemudiannya dibangkitkan semula oleh para pemikirEropah ketika berlakunya konflik antara rakyar dan pemerintah. Konflik iniakhirnya mencetuskan revolusi dan antara revolusi yang terkemuka ialah RevolusiPerancis yang mana rakyat bangkit menentang pemerintah.
 Walaupun sistem demokrasi pada zaman Greekadalah terhad kepada kaum lelaki sahaja , namun konotasi demokrasi modonlazimnya merujuk kepada semua penduduk di sesebuah negara. Ini menunjukkanbahawa demokrasi mementingkan kedaulatan rakyat. Dalam sistem ini kuasa mutlakmembuat undang-undang dalam menentukan nilai-nilai dan norma-norma amalanterletak di tangan rakyat. Dengan erti kata lain rakyat berhak menetukansegalanya. Undang-undang yang baik boleh dimansuhkan dan undang-undang yangtidak baik boleh diwujudkan jika ada sokongan daripada rakyat.
Definisisyura adalah kata nama daripada perkataan “Al-Musyawwaratun” atau“Watasyawwarun” bererti mengutarakan pendapat (Dr. Lukman Thaib , 1995).Definisi syura ini jelas menunjukkan bahawa pendapat adalah diutamakan di dalamsesebuah perkara. Melalui prinsip ini peranan ummah atau rakyat Islam adalahdipentingkan di dalam perlaksanaan dan pembuatan sesuatu dasar yangberlandaskan al-Quran.
 Sebaliknya Islam sebagai satu agama yangmempunyai prinsip keimanan yang tinggi kepada Tuhan , mengasaskan sesebuahnegara itu berdasarkan kekuasaan Allah dan manusia pula ditugaskan sebagaikhalifah. Amalan-amalan di dalam demokrasi Islam adalah merujuk kepada Al-Qurandan Sunnah. Bagi demokrasi liberal menurut setengah-setengah sarjana menganggapdemokrasi sebagai asas atau dasar manakala sebahagian yang lain pulamendefinisikannya sebagai bentuk atau kaedah. Namun begitu kebanyakan sarjanabersependapat bahawa demokrasi ialah sistem yang berasaskan pihak berasinganyang majoriti , pentadbir menghormati hak minoriti (Dr. Lukman Thaib 1995:8).
 PERBEDAAN ANTARA SISTEM SYURA DENGAN SISTEMDEMOKRASI
 Dari Segi Pemilihan Khalifah/Pemimpin
            Perbezaandari segi pemilihan pemimpin adalah perbezaan yang paling ketara antara sistemsyura dengan sistem demokrasi. Dalam sistem syura pemilihan khalifah atauseseorang yang bakal memimpin negara adalah berdasarkan apa yang telahdisarankan oleh Allah S.W.T dalam al-Quran.
 Menurut apa terkandung dalam al-Quranseseorang pemimpin itu haruslah mempunyai ciri-ciri atau pun kriteria-kriteriatertentu seperti seorang yang tinggi keimanan dan ketaqwaannya kepada AllahS.W.T , mempunyai ilmu pengetahuan yang luas terutamanya dalam konteks politikatau pemerintahan negara serta dalam konteks ekonomi dan sosial.
 Di samping itu juga , seseorang khalifah ituharuslah mempunyai kesihatan fizikal dan mental yang baik , serta mempunyaikemahiran dalam bidang pertahanan negara iaitu kemahiran dalam ilmu peperangan.
 Dalam konteks yang berlainan , pemimpin yangdilantik mengikut sistem syura adalah berasaskan kebenaran dan menjauhisebarang bentuk kebatilan yakni pemimpin yang mempunyai sahsiah dankeperibadian yang baik serta bukan dari kalangan orang yang fasik mahupunmunafik.
 Ini selaras dengan apa yang disarankan dalamal-Quran yang sering menyuruh umat Islam supaya mengikuti kebenaran dan menjagakebaikan masyarakat manusia dengan tidak mengambil kira terhadap suara dankehendak golongan majoriti sebagai ukuran yang boleh diterima terutamanya darisegi pemilihan pemimpin. Firman Allah S.W.T dalam Surah Yunus ayat 32 yangbermaksud : “Maka tidak ada sesudah kebenaran itu , melainkan kesesatan.”
 Dalam ayat yang sama Allah S.W.Tberfirman:“Maka apakah orang-orang yang menunjuki kebenaran itu lebih berhakdiikuti ataukah orang yang tidak dapat memberi petunjuk kecuali (bila) diberipetunjuk?”
 Ini jelas berlainan sama sekali dengan sistemdemokrasi yang menjadikan suara majoriti dalam pemilihan pemimpin sebagai asastanpa mengira sahsiah , akhlak , serta keperibadian pemimpin itu sendiri. Asalkanseseorang itu dicalonkan untuk menjadi pemimpin dan mendapat sokongan majoritidaripada rakyat maka terlantiklah seorang pemimpin yang bukan hanya berasaskanprinsip kebenaran , malah berkemungkinan jelas mentampakkan ia berasaskankebatilan.

Contohnya seseorang pemimpin itudilantik adalah bukan kerana kelayakannya dari segi kepemimpinan tetapiberdasarkan pemilikan hartanya yang banyak serta pengaruhnya dalambidang-bidang tertentu terutamanya pengaruhnya dalam bidang ekonomimembolehkannya dicalonkan dalam pilihanraya. Dengan sogokan yang diberikankepada rakyat membuatkannya dilantik menjadi pemimpin. Ini jelas menunjukkankebatilan yang nyata dari segi pemilihan pemimpin dalam sistem demokrasi.
 Walaupun tidak dinafikan syarat-syarat yangdiperlukan dalam sistem demokrasi untuk seseorang itu boleh dicalonkan untukbertanding dalam pilihanraya seperti mempunyai latar belakang yang baik darisegi akademik dan peribadi , bukan seorang yang telah disenarai hitamkan dantidak pernah terlibat dalam sebarang bentuk jenayah atau pernah dipenjarakannamun ia tidak menunjukkan pemilihan pemimpin yang berasaskan kebenaran yangdisarankan dalam al-Quran yang menekankan ciri keimanan kepada Tuhan yang menjaditonggak dan tunjang kepada kepimpinan yang adil , bijaksana dan seumpamanya.
 Dalam sistem syura , sebelum seseorang itudilantik menjadi khalifah , calon khalifah itu sendiri dinilai dalampermesyuaratan ahli-ahli majlis syura. Seterusnya ia dinilai berdasarkanpersetujuan seluruh rakyat dan rakyat bebas untuk menerima atau menolakseseorang calon khalifah tersebut. Hak kebebasan rakyat dapat dilihat denganmengkaji terus ucapan khalifah Abu Bakar as-Siddiq seperti berikut :"WahaiManusia , sesungguhnya aku telah dilantik ke atas kamu dan bukanlah aku orangyang paling baik di antara kamu. Kalau aku lemah kamu betulkanlah aku dan kalauaku berbuat baik , kamu tolonglah aku , benar itu amanah dan dusta itu khianat.Yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisiku , sehingga aku mengambil hakdaripadanya insya`Allah ...."
 Daripada ucapan Khalifah Abu bakar initerdapat beberapa perkara berkaitan kebebasan politik iaitu perkataan yangmenyebut "saya telah dilantik ke atas kamu." Ini menunjukkan hak umatuntuk memilih ketua negara. Manakala kata-kata “Bukankah aku orang paling baikdi kalangan kamu." Ini menunjukkan ketua negara adalah juga daripadarakyat negara tersebut.
 Selain itu , kata-kata seperti "Jika sayalemah kamu betulkanlah saya , jika saya berbuat baik kamu bantulah saya."Ucapan ini pula menunjukkan hak rakyat yang dianggap sebagai pemerhati bagisesebuah pemerintahan. "Taatilah aku selagi aku taat kepada Allah , apabilaaku durhaka kepada Allah dan Rasulnya kamu tidak wajib taat lagi kepadaku." Kenyataan ini pula menunjukkan , bahawa walaupun seseorang pemerintahitu ada mengikut sistem-sistem dalam sesebuah negara namun apabila beliau tidaklagi mengikut lunas-lunas agama Islam maka rakyat tidak perlu patuhkepadanya.Berbeza sama sekali dalam sistem demokrasi apabila seseorang itutelah dilantik menjadi pemimpin , ia perlu patuh dan taat dalam segenap segiwalaupun dalam perkara-perkara kemungkaran dan kemaksiatan. Dalam sistemdemokrasi , seseorang pemimpin itu hanya boleh digulingkan dalam pilihanraya danselagi ia memegang jawatannya , rakyat perlu akur dengan arahan yang dikeluarkandan hanya boleh mempertikaikannya sekiranya ada sokongan majoriti.
Apakah dalam syura pendapat yangdiambil selalu berdasarkan suara mayoritas seperti halnya dalam demokrasi ?memang dalam system demokrasi suara mayoritaslah yang menjadi penentu dalamsegala bidang permasalahan. Sedangkan dalam syura criteria pendapat yangdiambil tergantung pada bidang permasalahan yang dimusyawarahkan.


Belum ada Komentar untuk "CONTOH MAKALAH PERMASALAHAN ANTARA SYURA DAN DEMOKRASI | TEORI PENDIDIKAN"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel